Τρίτη, Αυγούστου 25, 2015

ΣΑΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΝΑΟΥ ΣΤΗ ΧΕΙΜΑΡΡΑ. Προκαλεί ο Ράμα: Είναι για γέλια- Οι Ελληνες βαφτίζουν εκκλησία ένα «γκαράζ»!

Προκαλεί ο Ράμα: Είναι για γέλια- Οι Ελληνες βαφτίζουν εκκλησία ένα «γκαράζ»

Σε εμπρηστικές δηλώσεις μετά τις καταστροφές που προκάλεσαν οι δημοτικές αρχές στον ιερό ναό του Αγίου Αθανασίου στο μειονοτικό χωριό Δρυμάδες Χειμάρρας, προχώρησε ο Αλβανός πρωθυπουργός, Έντι Ράμα, υποστηρίζοντας ότι 

 

πρόκειται για εσωτερικό ζήτημα της χώρας του, ενώ δεν δίστασε να χαρακτηρίσει την εκκλησία «γκαράζ». Και σήμερα, εκατοντάδες κάτοικοι έχουν συγκεντρωθεί έξω από τον ήδη μισογκρεμισμένο ναό, αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν στις αρχές να συνεχίσουν το καταστροφικό τους έργο που ξεκίνησε με το πρόσχημα ότι πρόκειται για αυθαίρεκτο κτίσμα.

Καθώς συνεχίζονται οι προσπάθειες τον αλβανικών αρχών να κατεδαϕίσουν το Ναό του Αγίου Αθανασίου στο χωριό Δρυμάδες της Χειμάρρας- οι κάτοικοι του οποίου είναι ελληνικής καταγωγής- με το επιχείρημα ότι ο ναός χτίστηκε αυθαίρετα χωρίς άδεια το 1994, ο πρωθυπουργός της Αλβανίας Έντι Ράμα ρίχνει λάδι στην φωτιά, καλούμενος να σχολιάσει τις δηλώσεις του εκπροσώπου του ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών, Κ. Κούτρα, ο οποίος την περασμένη εβδομάδα είχε καταδικάσει τις προκλητικές ενέργειες, ζητώντας εξηγήσεις και την λήψη άμεσων μέτρων από πλευράς της αλβανικής κυβέρνησης:

«Προκαλούν βαθειά ανησυχία οι πληροφορίες για βίαια επεισόδια που έλαβαν χώρα στον Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου στους Δρυμμάδες της Χειμάρρας.
Η βίαιη απομάκρυνση και η παρεμπόδιση πιστών να προσέλθουν στον τόπο της θρησκευτικής τους λατρείας, η αφαίρεση εικόνων και ιερών σκευών από το χώρο του Ναού καθώς και οι εκτεταμένες καταστροφές στις οποίες προέβησαν υπάλληλοι του Δήμου Χειμάρρας είναι πράξεις απαράδεκτες και καταδικαστέες, ανεξαρτήτως οιουδήποτε τυχόν νομικού ισχυρισμού και σαφέστατα δεν συνιστούν συστατικά στοιχεία χώρας που θέλει να γίνει μέλος της ευρωπαϊκής οικογένειας...».
<p>  Ο ιερός ναός του Αγ. Αθανασίου (φωτογραφία ximara.gr)</p>
Ο ιερός ναός του Αγ. Αθανασίου (φωτογραφία ximara.gr)
Όταν ο Έντι Ράμα ρωτήθηκε από πολίτη κατά την διάρκεια ανοιχτής επικοινωνίας με το κοινό μέσω twitter, για το πώς σχολιάζει της δηλώσεις των ελληνικών αρχών για το θέμα του Ναού του Αγίου Αθανασίου και αν τις θεωρεί παρέμβαση στα εσωτερικά της Αλβανίας, ο Ράμα απάντησε: «Το κάνανε συχνά στο παρελθόν, Το κάνουν ακόμα, αλλά πιο σπάνια. Θα τους χρειαστεί λίγος ακόμη χρόνος να το συνειδητοποίησουν».
Μάλιστα δεν δίστασε να ρίξει και άλλο λάδι στην φωτιά, αφού όπως αναφέρει η ιστοσελίδα Balkaneb, την οποία επικαλείται σε ανακοίνωσή της η ΝΔ, απαντώντας σε δημοσιογραφική ερώτηση για τις καταστροφές στην εκκλησία του Αγίου Αθανασίου, ο Αλβανός πρωθυπουργός ανέφερε :
«Είναι για γέλια και για κλάματα που ένα οικοδόμημα σαν γκαράζ το ονομάζουν εκκλησία και διαμαρτύρονται γιατί επαναφέρουμε στη ζωή την κληρονομιά μας!».
Η Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας καταδίκασε τα γεγονότα, «που θίγουν» όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της «την περιουσία και την ελευθερία της θρησκευτικής πίστεως». Απευθύνει παράλληλα έκκληση στους πιστούς «να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους ενώπιον των προκλήσεων και να παραμείνουν αποφασισμένοι στην υπεράσπιση του ναού». Απαιτεί ακόμη από το κράτος «να αναλάβει τις νομικές ευθύνες που απορρέουν από το Νόμο αρ. 10057/22.01.2009 ''Για την επικύρωση της συμφωνίας μεταξύ του Υπουργικού Συμβουλίου της Δημοκρατίας της Αλβανίας και της Ορθόδοξης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Αλβανίας'' που εγγυάται το άθικτο (απαραβίαστο) των χωρών λατρείας και την προστασία τους από το κράτος».
Ανακοίνωσε επίσης ότι θα ανασκευάσει το Ναό του Αγίου Αθανασίου, ο οποίος είναι περιουσία της βάσει νομικών πράξεων και δικαστικών αποφάσεων.
«Η Εκκλησία είναι η μόνη αρχή, αναγνωρισμένη δια του νόμου, η οποία μπορεί να αναλάβει την ανέγερση των ορθόδοξων χώρων λατρείας. Είναι γνωστό κι από το Υπουργείο Πολιτισμού και το Ινστιτούτο Μνημείων ότι αυτός ο ναός δεν είναι πολιτιστικό μνημείο» αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Η Δημοκρατική Ένωση Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας «Ομόνοια» κατήγγειλε την «κατάπτυστη αυτή επιχείρηση των υπαλλήλων του Δήμου Χειμάρρας», επισημαίνοντας ότι ο συγκεκριμένος ναός είχε κατεδαφιστεί από το κομουνιστικό καθεστώς και ανακατασκευάστηκε το 1992 από τους πιστούς του χωριού οι οποίοι θεωρούσαν αδιανόητο πως θα βίωναν ξανά το ίδιο μαρτύριο, σε χρόνους δημοκρατίας.
«Είμαστε βέβαιοι πως δεν πρόκειται για αφέλεια και ανευθυνότητα κάποιων υπαλλήλων αλλά για οργανωμένο σχέδιο που θέλει να προσβάλει το ορθόδοξο συναίσθημα των κατοίκων της περιοχής. Η ενέργεια αυτή έρχεται να προστεθεί σε μία σειρά περιοδικών επιθέσεων κατά ορθόδοξων ναών και του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κ. Αναστασίου», αναφέρει η ανακοίνωση της «Ομόνοιας».
Το συμβάν κατήγγειλε και το Κόμμα Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, χαρακτηρίζοντάς το απόδειξη της καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών της ελληνικής μειονότητας της Αλβανίας.
Για προκλητικότητα, αμετροέπεια και εθνικιστικές δηλώσεις, μέσω των οποίων αμφισβητούνται τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας και προκαλείται «διαβρωτική ένταση», κάνει λόγο σε ανακοίνωσή της η ΝΔ.

 πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ, ximara.gr        


3 σχόλια:

  1. Ανώνυμος17/9/15

    Ο κύριος Ράμα, όπως κάθε σοβαρός πρωθυπουργός ενός ανεξάρτητου κράτους, αρνήθηκε σε ένα άλλο κράτος να αναμιγνύεται στα εσωτερικά του κράτους του. Η λεγόμενη "εκκλησία" στους Δριμάδες δεν ήταν στην πραγματικότητα εκκλησία αλλά ένα ερείπιο (κυριολεκτικά) που το είχαν κάνει σαν εκκλησία, και είχε υπάρξει προειδοποίηση τις προηγούμενες ημέρες για το γκρέμισμα του. Στο μέρος εκεί είχε θαφτεί ένας Ρωμαιο-καθολικός ιεραπόστολος που είχε επισκεφτεί την περιοχή τον 17ο αιώνα. Επίσης, πρέπει να γνωρίζετε ότι στο κέντρο των Τιράνων χτίστηκε πριν μερικά χρόνια τεράστια ορθόδοξη εκκλησία, το Αργυρόκαστρο επίσης χτίστηκε μεγάλη ορθόδοξη εκκλησία. Το μοναστήρι της Αρντενίτσας ανακαινίσθηκε. Οικοδομήθηκαν 85 νέοι ναοί, ενώ επισκευάστηκαν 141. Ακόμη αναστηλώθηκαν 5 μοναστήρια και 70 ναοί - μνημεία. Επιπλέον υπήρξαν και έργα που υλοποιήθηκαν με σκοπόν την δημιουργία μεγάλων οικοδομημάτων, όπως η Θεολογική Ακαδημία, η μονή του Αγίου Βλασίου, το κτίριο της Αρχιεπισκοπής Τιράνων, οι Μητροπόλεις Αργυροκάστρου, Κορυτσάς, Μπερατίου καθώς και τα εκκλησιαστικά λύκεια, τα οικοτροφεία και τα συγκροτήματα των εργαστηρίων της Αλβανικής Εκκλησίας. Έχουν αναστηλωθεί, χτιστεί και ανακαινιστεί πάνω από 150 ορθόδοξες εκκλησίες, νεκροταφεία, μικρά εκκλησάκια, μοναστήρια και θρησκευτικά κτήρια που συνδέονται με την ορθόδοξη θρησκεία (σχολεία, νοσοκομεία) κ.τλ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος17/9/15

    Οι Χιμαριότες είναι δίγλωσσοι, και όχι αποκλειστικά ελληνόφωνοι, και η περιοχή τους δεν συμπεριλαμβάνεται στην λεγόμενη μειονοτική ζώνη. Οι Αλβανοί της Χιμάρας την ελληνική γλώσσα την έμαθαν χάρη της εντατικής επικοινωνίας και θρησκευτικής-στρατιωτικής συμμαχίας με την Ελλάδα και ξεχωριστά με το νησί της Κέρκυρας. Εκεί τα παιδιά τους εκπαιδεύονταν στα σχολεία και οι οικογένειες τους προστατεύονταν και η περιουσία τους έβγαινε από το εμπόριο.

    Κοιτάξτε τη γράφει ο πατέρας Giuseppe Schirò - στα αλβανικά Zef Skiroi - το έτος 1720: «Η περιοχή της Χιμάρας έπαθε δύο καταστροφές από την πανούκλα και από την ισχυρή επίθεση του Τούρκων, γιατί οι Αλβανοί της χιμαριότικης ακτής είχαν βοηθήσει στην προστασία της Κέρκυρας πολεμώντας πλάι στους Κερκυραίους».

    «Εξαιτίας της γεωγραφικής τους απομόνωσης, της δυσκολίας στο εμπόριο με την αλβανική ενδοχώρα και την πίεση που δέχτηκαν από την οθωμανική διοίκηση, συνήθισαν να θεωρούν την Ελλάδα ως φυσικό προστάτη τους. Ειδικά η Κέρκυρα επειδή ήταν αρκετά προσβάσιμη, λόγω της γεωγραφικής γειτνίασης, ήταν αρκετά ελκυστική σε αυτούς, καθώς όλο και περισσότερες Χιμαριότικες οικογένειες έστελναν τα παιδιά τους να σπουδάσουν σε σχολεία σ’ αυτό το νησί και εμπόρους να κάνουν εμπόριο με τον τοπικό πληθυσμό. Η ελληνική διάλεκτος που αυτή τη στιγμή ομιλούν στη Χιμάρα και σε μερικά παρακείμενα χωριά, φαίνεται ότι έχει άμεση σχέση με την ελληνική διάλεκτο που μιλούσαν στην Κέρκυρα και πολλοί εθνολόγοι έχουν κάνει λόγο για το πώς οι Χιμαριότες κάνουν χρήση της αλβανικής για ιδιαίτερους τελετουργικούς σκοπούς. Γλωσσολόγοι που έχουν ερευνήσει την αλβανική διάλεκτο που ομιλείται στη Χιμάρα, έχουν βρει σε αυτή στοιχεία φωνητικού νασαλισμού, τα οποία μαζί με τη χρήση αρχαϊκών επιθέτων όπως ‘Γκιολέκα, Γκιπάλι, Γκιντέντε’ (από τα ‘Gjon Leka’, ‘Gjin Pali’, ‘Gjin Deda’) αποτελούν απόδειξη για μία πολύ παλιά αλβανική παρουσία στην περιοχή.» (Ardian Vehbiu, Shqipja totalitare, Çabej 2008 (a:4))

    «Ο εξελληνισμός της Χιμάρας δεν έχει μία ξεκάθαρη χρονική αρχή…τα λαογραφικά στοιχεία εξ’ ίσου μας δείχνουν αρκετά σαφέστατα τις εθνικές αλβανικές ρίζες στην περιοχή: τα παραδοσιακά τραγούδια και οι τραγουδιστές τελετουργίες (στους γάμους, στους θανάτους και στις τελετές ταφής) είναι τυπικά και καθαρά αλβανικά…Μουσικά, η Χιμάρα είναι ίδια με την υπόλοιπη Labëria (Λιαπουριά) και είναι δύσκολο να πιστέψουμε ότι Έλληνες ‘αυτόχθονες’ ήρθαν στην περιοχή για να ξεχάσουν τα ίδια τους τα τραγούδια και τις παραδόσεις, να εγκαταλείψουν τα μουσικά τους όργανα και να υιοθετήσουν μια κουλτούρα που την θεωρούσαν κατώτερη.» (Ardian Vehbiu, Shqipja totalitare, Çabej 2008 (b:2-3))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος17/9/15

    Ο Petro Marko (1913-1991), συγγραφέας από το χωριό Δρυμάδες (Dhërmi), μερικά χιλιόμετρα από τη Χιμάρα, έγραψε για τη διγλωσσία που υπάρχει στα χωριά της περιοχής: «Έτσι λοιπόν τι είμαστε; Αλβανοί! Αλλά γιατί χάσαμε τη γλώσσα μας; Θα πω ό,τι ξέρω: Γιατί οι μητέρες μας και οι γιαγιάδες μας ξέρουν καλύτερα αλβανικά π’ ότι ελληνικά; Γιατί τραγουδάμε και θρυνούμε στα αλβανικά; Γιατί οι παροιμίες μας είναι στα αλβανικά; Φαίνεται ότι από το 1820, ο εξελληνισμός έγινε πολιτικός στόχος από την ίδια την Ελλάδα…» (Petro Marko, Intervistë me vetveten: Retë dhe gurët, Shtëpia botuese: OMSCA, Tiranë 2000)

    Αναφερόμενος στην προσπάθεια να ανοίξουν αλβανικά σχολεία στη Χιμάρα και στα γύρω χωριά, και στην αντίσταση που επέδειξε η Ελληνορθόδοξη Εκκλησία και το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, το οποίο είχε ως απώτερο στόχο του τον έλεγχο του πληθυσμού της περιοχής και τον σταδιακό εξελληνισμό του, ο Petro Marko είχε πει: «Οι πρόγονοι μας πολέμησαν με τα όπλα στο χέρι προστατεύοντας την ελευθερία και την τιμή τους, αλλά ήταν σε πόλεμο και για τα αλβανικά σχολεία. Ο Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης, με τον Επίσκοπο των Ιωαννίνων καταριόταν και αφόριζε όλους εκείνους που μάθαιναν στα αλβανικά σχολεία. Είναι αυτονόητη η αγριότητα των πρακτόρων του Φαναρίου, που δεν άφησαν τίποτα χωρίς να κάνουν για να απεθνικοποιήσουν την ηρωική επαρχία της Αλβανίας, τη Χιμάρα της Λαμπερίας.» (Petro Marko, Intervistë me vetveten: Retë dhe gurët, Shtëpia botuese: OMSCA, Tiranë 2000)

    Ο Dhimitër Kamarda (1821-1882), Arbëreshë από την Ιταλία, υποστήριζε ότι οι Σουλιότες και οι Χιμαριότες ήταν Αλβανοί που είχαν εξελληνισθεί. Η άποψη του κατά την προσωπική μου γνώμη έχει σημασία, καθώς ο Καμάρντα είτε η άποψη του ήταν σωστή είτε λάθος, είτε το συνολικό του έργο ήταν σωστό είτε λάθος, πέθανε 30 χρόνια πριν την ίδρυση του αλβανικού κράτους. Έτσι, η θέση του για την αλβανική καταγωγή των Σουλιοτών και των Χιμαριοτών, δεν μπορούμε να πούμε ότι προέρχεται από την ενβερχοτζική προπαγάνδα. Η Nathalie Clayer καταγράφει τη θέση του Καμάρντα: «Η ιδέα ήταν ότι οι Αλβανοί - οι Χιμαριότες, οι Σουλιότες και άλλοι - συνεργάστηκαν μαζί με τους Έλληνες για την ελευθερία.» (Nathalie Clayer, Aux origines du nationalisme albanais: la naissance d'une nation majoritairement musulmane en Europe, KARTHALA Editions, 2007, ISBN 2845868162, p.207)

    «Μερικές ημέρες ύστερα από την άφιξή μας στο χωριό αυτό, παρουσιάσθηκε στον Μαυροκορδάτο ο Σπυρομίλιος, με ένα σώμα από 200 Χιμαριότες, πού είχαν την πιό πολεμοχαρή εμφάνιση μέσα σε όλον τον στρατό. ΔΕΝ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΝ ΑΥΤΟΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΛΒΑΝΟΥΣ, γιατί το ντυσιμό τους και η γλώσσα τους είναι εντελώς αλβανικά, αλλά παρ’ όλο πού η θρησκεία τους είναι ελληνική (χριστιανική), δεν καταλαβαίνουν ούτε λέξη ελληνική.» (Julius Millingen, Memoirs of the affairs of Greece, London 1831, p. 208-209)

    ΑπάντησηΔιαγραφή